time flies - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Inge - WaarBenJij.nu time flies - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Inge - WaarBenJij.nu

time flies

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

11 November 2014 | Indonesië, Candidasa

Nu ik dit open zie ik dat het al een maand niks meer heb geschreven! Oops. Mijn tijdsbesef is echt verdwenen inmiddels. Dus nu maar even een update van een aantal dingen die ik hier heb beleefd.

Inmiddels ben ik hier overgestapt van de fiets op de scooter, gaat een stuk sneller en ik kan nu zelf ergens komen wat alles een stuk makkelijker maakt. De temperatuur begint hier te stijgen en het wordt steeds benauwder. Het regent nog niet zoveel, maar de mensen zeggen dat het regenseizoen eraan zit te komen. Dus ben benieuwd naar die heftige tropische regenbuien! (als het maar niet te veel is!)

Verder is lara hier aangekomen (ze vertrekt helaas alweer bijna). Zij helpt ook bij Jembatan Senang. Het is leuk om af en toe dingen samen te kunnen doen. Samen met haar en Annerie heb ik voor het eerst gesnorkeld. Echt heel erg mooi, zoveel verschillende vissen! Het koraal was op sommige plekken ook heel mooi, helaas is er hier niet veel meer van over. De rest van de middag hebben we op white sand beach gespendeerd waar we ook nog even gesnorkeld hebben.
Ook zijn we met z'n drieën naar Kuta geweest om te winkelen en te surfen. Het was een hele toffe dag en heb het toch voor mekaar gekregen om op die plank te blijven staan en naar de kust te surfen! Helaas de volgende dag spierpijn!! 's Avonds hebben we in Seminyak een prachtige zonsondergang gezien.
Afgelopen weekend ben ik met Lara naar Gili Meno geweest. Het was een heerlijk weekend. Het is er zo stil! Geen auto's en zelfs geen brommer!! Alles wordt met paard en wagen of per fiets vervoerd. Het strand is er wit en het water is er helder blauw. Het is een super snorkel locatie! Verder zijn we er vooral bijgekomen. Hoewel de laatste ochtend wel even hectisch was, want we moesten de boot naar Gili Trawangan halen. Die ging maar een keer 's ochtends en daarna pas in de middag en dan zouden we onze boot naar Bali missen!

Verder heb ik nog een paar ceremonies meegemaakt. Zolang je netjes gekleed bent (kebaya, slendang en sarong) is het geen probleem als je meegaat de tempel in. Mocht zelfs mee bidden en ben gezegend door de priester. Ook heb ik een 6 maanden en een 3 maanden ceremonie meegemaakt van twee baby's. Ik vind het bijzonder om dit allemaal mee te mogen maken en echt een kijkje te kunnen nemen in het leven van deze mensen.
Ook ben ik mee geweest naar een ceremonie die op een klein eilandje hier voor de kust was. Het was een hele tour om er te komen, met een typisch balinees bootje en de terug weg was nog een grotere tour. Maar al met al wel een hele ervaring erbij. Hier heb ik geleerd dat Balinezen voorkruipen, echt heel erg en ze duwen je bijna van de rotsen de zee in om maar bij de boot te komen! Het was er ook echt heel warm, maar gelukkig vindt iedereen het hier warm.

Op het schooltje gaat het goed. Ik ben nu druk bezig om het ontwikkelingsniveau van de kinderen te bepalen. Of zo goed en kwaad als dat lukt met een westerse vragenlijst. Verder ben ik mee geweest met zwemles, dat is zo leuk om te doen!
Inmiddels zijn er al aardig wat mensen die op mijn rekening voor Ketut Wahyu geld hebben gestort. Binnenkort gaan we met hem naar het ziekenhuis om schoenen aan te laten meten. Deze wil ik met het geld betalen voor hem. Eerst wou ik een walker o.i.d, maar na een gesprek met Lara heb ik daar toch vanaf gezien en heeft hij hier meer aan! Het is fijn om wat voor de mensen hier te kunnen doen. Iedereen bedankt!

Voor nu ga ik weer stoppen, en heb een voornemen om wat vaker te schrijven. Weet alleen nog niet hoe goed ik erin ben om me daaraan te houden!
Laten jullie vooral nog even weten hoe het daar is!? Ben ik ook heel nieuwsgierig naar!

Groetjes Inge

• 11 November 2014 - 14:35

Chantal:

Hey :)
    Klinkt weer alsof je het goed naar je zin hebt! Ben benieuwd naar alle foto's en verhalen dus we moeten snel weer eens Skypen! Bijzonder dat je zo betrokken wordt bij de cultuur van de mensen daar, maakt de hele ervaring net wat mooier. Ik zie dat de Balinezen net zo ongeduldig zijn voor de boot als de Nederlanders voor de trein. Dat zal dan wel een universele mensentrek zijn :P Het is hier vies koud aan het worden, gelukkig is het nog wel droog. Ik ga je zo snel mogelijk wat decemberliefde toesturen in de vorm van pepernoten en een chocolade letter. Ik hoop dat het goed aan komt en ik spreek je snel weer <3